להלן פעילויות אפשריות לכיתת החוץ בתיווך מחנכי כיתות ומחנכי מנהיגות
בשבעה באוקטובר 2023 בשעה 6:29 בבוקר החלה מתקפת הפתע של חמאס על יישובי הדרום. איפה הייתם? מתי הבנתם שמדובר באירוע שהיקפו שונה מאירועים בטחוניים אחרים? מה עשיתם בימים שאחרי? איזה רגשות ליוו את האירוע? איך הגיבה סביבתכם הקרובה? איזה אנשים הייתם אז? איזה אנשים אתם היום?
אנחנו מזיזים את מחוגי השעון לרגע לפני, ל-6 .10 , ובוחרים אדם שחייו הגיעו לקיצם ב-7.10, קוראים לגביו באתרי הנצחה וברשתות חברתיות, במטרה לשרטט בדמיוננו תמונה של יומו האחרון (ניתן לבחור גם חטופים ששרדו את 7.10 ונרצחו מאוחר יותר).
שלב 1 (עד 7.10.24): היכרות עם האדם, סביבות הקרובה, ערכיו. שיתוף חברי הכיתה בעל פה.
שלב 2 (בהמשך השנה): תיאור יומו האחרון על פי התחקיר וביטוי באחד מהאופנים הבאים:
קולאז', קומיקס, סצינה מומחזת, מונולוג, סיפור קצר, שיר. ניתן להשלים מהדמיון פרטים שאינם ידועים לנו, אבל סבירים בהתחשב בשאר המאפיינים של האדם.
נחקור את סיפורו של אדם ששרד את מאורעות 7.10.23 ונספר את הסיפור בגוף ראשון. ניתן לבחור סיפורי אזרחים, חיילים וחטופים שחזרו הביתה.
בשבעה באוקטובר 2023 נרצחו 40 מתושבי קיבוץ ניר עוז, 72 נוספים נחטפו לעזה. בקיבוץ בארי נרצחו 101 מחברי הקיבוץ, 31 נחטפו לעזה. בקיבוץ בכפר עזה נרצחו 64 אנשים, 19 נחטפו לעזה. בפסטיבל המוזיקה של שבט "נובה" שנערך ליד קיבוץ רעים נרצחו 364 אנשים, 44 נחטפו לעזה.
אירועי אותו יום הותירו קהילות מרוסקות ביישובי הנגב המערבי ובקהילות דוגמת שבט "נובה".
בחרו קהילה אחת וחיקרו לגביה:
מתי ואיך נוסדה? מה אופיה?
מה היה סיפורה ב-7 באוקטובר?
איפה נמצאים חבריה היום?
האם יש חשש לעתיד הקהילה?
מה עושה המדינה כדי לשקם את הקהילות?
מהי גבורה אזרחית? איך היא באה לידי ביטוי בשבעה באוקטובר?
מה הקווים שמחברים בין מאורעות שבעה באוקטובר 2023 לשואת העם היהודי במהלך מלחמת העולם השנייה? האם ההשוואה ראויה?
קראו בקבוצות מאמרים וטורי דעה בעד ונגד ההשוואה ובואו מוכנים לדיון כיתתי.
פרק זה מתאים לתלמידי י"א ו-י"ב, שלמדו על השואה במסגרת לימודי היסטוריה. ראוי לדון בו לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה בליווי מחנך כיתה או מחנך מקצוע היסטוריה.
בעד ההשוואה:
אסור להשוות? 7 באוקטובר היה פרק בשואה, (מוריה קור, ישראל היום, 2.5.24)
7 סיבות שבגללן חובה להשוות בין הטבח לשואה, (פרופ' ליאת שטייר-לבני, ynet, 22.10.23)
נגד ההשוואה:
השוואה שלא במקומה: אל לנו להשוות בין זוועות ה-7.10 ובין מלחמת העולם השנייה, (יורם דורי, מעריב, 6.524)
בין 7 באוקטובר לשואה: אפשר למצוא דמיון, אסור להשוות, (פרופ' חנה יבלונקה, וואלה, 5.5.24)
הבוסתן הוא גינה קהילתית. תלמידי קריית החינוך מוזמנים להיות חלק מטיפוחו ולנכש עשבים מעת לעת, לאחר הדרכה קצרה. פעולת ניכוש העשבים מאפשרת לעצים ולצמחים שנשתלו בו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. עבודת הגינון הזו משרה שקט ומהווה הזמנה לדיון בנושא "ניכוש עשבים" כתהליך מטפורי.
קחו את הזמן להתבודד בטבע הבית-ספרי, בבוסתן, בפרדס המחודש או בפינות טבע אחרות. חושו את מגע האוויר בעורכם, האזינו לצלילי הטבע, בית הספר והשכונה, חושו את ניחוח צמחי התבלין. אם עיניכם פקוחות, חפשו את הציפורים, צפו בריקוד העלים בצמרות. הפוגה בטבע הקרוב מאפשרת לנו לנשום נכון יותר, מאפשרת לגוף ולנפש להירגע. אין צורך לנצל את הזמן לחשוב. נסו למלא את מודעותכם בטבע שנכנס דרך החושים.
מה מסמלים העצים בבוסתן?
שירי עצים
מאגר פעילויות לבוסתן (הינך כאן עכשיו)